Vad innebär respekt?

Vad innebär egentligen respekt mellan två individer? Att den ena är högre i rang och att den andra underkastar sig? Eller att båda tampas om första platsen?

Att ha respekt för en häst, eller djur över huvudtaget, är för mig lika självklart som att man äter mat. En häst är mycket större än dig själv och väger flera hunda kilo mer. Du kommer aldrig kunna stoppa dem med ren styrka då hästen är mycket starkare än du. För att kunna rå på en häst måste vi förstå varandra, vi lite på varandra och vi måste respektera varandra. Men vem är då högst i rang? 

Vi ska alltid vara högst i rang när man är med en häst. Är du högst i rang så kommer hästen förstå. Vi är inte högst i rang av naturen utan vi har hamnat där eftersom vi är de "smartaste" (hur man nu ser på det). Men för att bli högst i rang behöver man inte andvända våld. Har ni sett hur ett föl nästan genast förstår att den är under i rang mot ledar hingsten? Den har respekt. Hingsten utstrålar något att respektera och det är samma sak vi gör när vi har respekt. Vi får respekt av en häst genom lungt men bestämt beteende. Och jag tror att den respekten man får är ömsesidig. Jag kan inte förstå mig på personer som slår och sliter i en häst för att få såkallad "respekt". Jag kallar inte det respekt utan rädsla! Vem är inte rädd för en som slår dig?

Respekt för mig är när två individer förstår varandra, de förstår var gränsen går och var din "bubbla" och dens "bubbla" är. Riktig respekt får man med tid. Men får antagligen slita för det men det är värt det i slutändan. Bara för att man är mindre får man inte mindre respekt! Och bara för att man är större får man inte mer. Om man är en lugn person som är värd att respektera så får man den respekten man är värd.  Jag kan inte förstå mig på slit och slå metorder! Det är bara vad jag tycker, säg gärna vad ni tycker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0